SEO: Οδηγός αρχαρίων και βέλτιστες πρακτικές
Tο SEO (Search Engine Optimization) έχει μπει τα τελευταία χρόνια για τα καλά στη ζωή μας. Όμως τι είναι το SEO και πως μπορεί να χρησιμοποιηθεί? Η αλήθεια είναι ότι έχουν γραφτεί πάρα πολλά σχετικά με το SEO και υπάρχει υπερπληθώρα άρθρων online. Σε αυτό το άρθρο δεν θα προσπαθήσουμε να εφεύρουμε τον τροχό ή να σας δώσουμε τα τελευταία trick τα οποία ούτως ή άλλως δεν υπάρχουν. Στόχος μας είναι να δώσουμε τις βάσεις για μία επιτυχημένη στρατηγική SEO.
Το SEO είναι μία υποκατηγορία του marketing. Πρέπει να αποτελεί κομμάτι του marketing plan και όχι να είναι από μόνο του ένα marketing plan. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που κρίνουν τη θέση που θα λάβει ένα site στις μηχανές αναζητήσεις και γι’ αυτό δε θα πρέπει να επιμένουμε υπερβολικά σε έναν μόνο παράγοντα. Ακόμη, δε θα πρέπει να το βλέπουμε σαν κάτι που γίνεται μία και έξω. Είναι μία συνεχής διαδικασία, η οποία είναι τόσο δυναμική που μπορεί να αλλάξει από μέρα σε μέρα αλλά και διαφέρει από site σε site. Το καλό είναι ότι υπάρχουν βασικές αρχές και μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε 5 κύριες κατηγορίες οι οποίες θα αναλυθούν, μία μία ξεχωριστά στο παρόν άρθρο. Αυτές είναι:
- Έρευνα Keyword (λέξεις-φράσεις κλειδιά)
- Υλοποίηση μιας σελίδας φιλικής προς τις μηχανές αναζήτησης
- On-page SEO
- Link Building
- Analytics – Στατιστικά
Κάθε μία είναι εξίσου σημαντική και είναι άρρηκτα δεμένη με τις υπόλοιπες.
1. Έρευνα Keyword (λέξεις-φράσεις κλειδιά)
Δεν έχουν όλα τα keywords την ίδια αξία. Κάποια χρησιμοποιούνται πιο συχνά στις μηχανές αναζήτησεις και θα πρέπει να είστε επιλεκτικοί. Υπάρχουν 3 διαφορετικοί τύποι αναζήτησης (types of queries) που μπορεί κάποιος να κάνει σε μία μηχανή αναζήτησης:
- Informational queries – αναζήτηση πληροφορίας (με εύρος γενική έως προσαρμοσμένη)
- Navigational queries – αναζήτηση συγκεκριμένου ιστότοπου ή σελίδας
- Transaction queries – αναζήτηση με πρόθεση της συναλλαγή – αγορά
Δημιουργία μία λίστας λέξεων κλειδιά για να στοχεύσετε
Κατ’ αρχήν θα πρέπει να κάνετε brainstorming. Πάρτε λίγο χρόνο για να βρείτε λέξεις και φράσεις που μπορούν να σχετίζονται με το site σας. Θα πρέπει να βρείτε 50-100 φράσεις. Για να αυξήσετε τη λίστα αυτή μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα παρακάτω ελεύθερα εργαλεία (στα Αγγλικά):
- Βρείτε λέξεις και φράσεις που χρησιμοποιούν οι πελάτες σας και όχι εξειδικευμένη ορολογία του κλάδου.
- Προσπαθήστε να βρείτε συνώνυμα των λέξεων αυτών.
- Χρήση επαναλαμβανόμενης λέξης κλειδί – Ως web designer οι υπηρεσίες σας μπορεί να είναι οικονομικά προσιτές ή επαγγελματικές. Κάνοντας βελτιστοποίηση στο “professional web design services” επίσης βελτιστοποιώντας το “web design services” η λέξη Services θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί επαναλαμβανόμενα στις περισσότερες ή σε όλες τις φράσεις κλειδιά.
- Χρησιμοποιήστε τις κατάλληλες επαναλαμβανόμενες λέξεις κλειδιά – Μπορεί να μπείτε στον πειρασμό να προσθέσετε μια επαναλαμβανόμενη λέξη, όπως «δωρεάν», δεδομένου ότι αρκετοί άνθρωποι χρησιμοποιούν αυτή τη λέξη στην αναζήτησή τους. Ωστόσο, όταν κάποιος ψάχνει για δωρεάν, δεν έχει σκοπό να αγοράσει. Αν δεν προσφέρετε κάτι δωρεάν τότε μάλλον είναι καλύτερο να μείνετε μακριά από το «δωρεάν» ως επαναλαμβανόμενη λέξη κλειδί.
- Ελέγξτε τις λέξεις που χρησιμοποιούν ήδη για να μπουν στο site σας. Αυτές μπορούν να σας δώσουν μία καλή αίσθηση τι δουλεύει και τι όχι αλλά και ιδέες για άλλες παρόμοιες λέξεις και φράσεις.
- Εν ολίγοις το SEO είναι μία χρήσιμη πηγή αύξησης του traffic στο site αλλά δεν πρέπει να ξεχνάτε ότι είναι απλά ένας τρόπος προσέλκυσης πιθανών πελατών. Πρέπει να το βλέπετε σαν μέρος της συνολικής στρατηγικής Μάρκετινγκ.
2. Υλοποίηση μιας σελίδας φιλικής προς τις μηχανές αναζήτησης (SEO friendly)
Οι μηχανές αναζήτησης δεν θέλουν το ίδιο περιεχόμενο να μολύνει τα αποτελέσματα τους. Δεν υπάρχει νόημα να προβάλουν το ίδιο περιεχόμενο πολλαπλές φορές. Για να το αποφύγετε αυτό, μπορείτε να αποτρέψετε να γίνουν index κάποια URL’s μέσω του αρχείου robots.txt, εναλλακτικά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το meta robots tag (noindex), τέλος μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την 301 (μόνιμα) redirection για να προωθήσετε το διπλό URL στο URL της επιλογής σας. Καλό θα ήταν να μην επιτρέψετε στις μηχανές αναζήτησης να αποφασίσουν ποια URL θα κάνουν index, αλλά να τα ορίσετε εσείς. Τα χαρακτηριστικά στα tags των link (canonical attribute) είναι μια άλλη επιλογή για να βοηθήσετε τις μηχανές αναζήτησης να καθορίσουν ποιες διευθύνσεις URL θέλετε να γίνουν indexed. Πρέπει ακόμη να προσέχετε ούτως ώστε κάθε σελίδα στο site σας να έχει μοναδικό περιεχόμενο και να μην επαναλαμβάνετε σε διαφορετικές σελίδες παρόμοιο περιεχόμενο.
Τα Canonical URLs είναι ένα άλλο παράδειγμα διπλού περιεχομένου. Τα Canonical URLs είναι ένας φανταχτερός τρόπος του πως πολλαπλά URL οδηγούν στην ίδια σελίδα. Για παράδειγμα κάποιος μπορεί να συνδεθεί με τη σελίδα σας πληκτρολογώντας:
- domain.com
- www.domain.com
- domain.com/index.html
- www.domain.com/index.html
Ποια από τα παρακάτω URL σας δίνουν καλύτερη πληροφόρηση για το περιεχόμενο της σελίδας;
- domain.com?id=3648373729&cat=12
- domain.com/sports/baseball/statistics.php
Το πρώτο δεν παρέχει καμία ουσιαστική πληροφορία, ενώ το δεύτερο δίνει σαφές ενδείξεις για το περιεχόμενο. Παράλληλα εξυπηρετεί και τις μηχανές αναζήτησης για να αναγνωρίζουν τα περιεχόμενα των σελίδων, να κάνουν χρήση των λέξεων-κλειδιά αλλά και να κάνουν πιο έυκολη την ανίχνευση τους. Σημείωση: Οι μηχανές αναζήτησης μπορούν να ανιχνεύσουν δυναμικά URL αλλά όταν υπάρχουν πολλές παράμετροι υπάρχει το ενδεχόμενο να μπερδευτούν, ειδικά εάν αυτές οι παράμετροι περιέχουν session IDs. Εάν θέλετε να χρησιμοποιήσετε παραμέτρους στα URL σας, προσπαθήστε να έχετε 2 με 3.Παρατηρείτε ότι στο δεύτερο URL από πάνω οι λέξεις κλειδιά χρησιμοποιούνται σαν να είναι ονόματα φακέλων στα windows. Έτσι αποκαλύπτονται πολλές πληροφορίες για το site σας και ενισχύει τις θεματικές ενότητες των λέξεων κλειδιών σας. Εάν η σελίδα με τα στατιστικά, τις ομάδες και τους παίχτες συνδέονται με την κύρια σελίδα του baseball τότε ενισχύεται η θεματική ενότητα του baseball. Εάν έχετε και ενότητες για ποδόσφαιτο και μπάσκετ οι οποίες συνδέονται με την κύρια σελίδα των sports, τότε ενισχύεται η θεματική ενότητα των sports. Η ιδέα της δημιουργίας των θεματικών ενοτήτων είναι γνωστή ώς theming ή siloing
5 επιπλέον Tips:
Κάποιες άλλες σκέψεις για δημιουργία φιλικών προς την αναζήτηση site:
- Η σημασιολογική κωδικοποίηση των tags, μπορεί να αποκαλύψει πληροφορίες σχετικά με τις σελίδες και το site σας σε οποιαδήποτε εφαρμογή που καταλαβαίνει τη σημασιολογία που έχετε ορίσει. Οι μηχανές αναζήτησης κάνουν μεγαλύτερη χρήση των microformats κατά τον καθορισμό τι να κάνουν index για ένα συγκεκριμένο ερώτημα.
- Internal links – τα links είναι ένα σημαντικό μέρος του SEO και αυτό περιλαμβάνει και τα εσωτερικές links. Οι περισσότερες σελίδες στον ιστότοπό σας θα πρέπει να συνδέονται με άλλες σελίδες στο δικτυακό σας τόπο. Επίσης έχετε τον πλήρη έλεγχο πάνω στα anchor text των εσωτερικών συνδέσμων.
- Τεστάρετε περιοδικά το site σας για να βεβαιωθείτε ότι τα link που έχετε λειτουργούν. Διορθώστε ή αφαιρέστε μη ενεργά link.
- Χρησιμοποιήστε breadcrumbs. Τα breadcrumbs βοηθούν τόσο τους χρήστες όσο και τις μηχανές αναζήτησης να καταλάβουν την αρχιτεκτονική του site σας
3. On-Page SEO
- Τα Meta keywords είναι λίγο έως πολύ άχρηστα. Είναι εύκολη λεία για spam και δεν θεωρούνται πλέον σαν παράμετρος ταξινόμησης από τις μηχανές αναζήτησης. Η Google και το Bing δεν τα διαβάζουν και πιθανώς ούτε και οι άλλες μηχανές αναζήτησης. Εάν παρόλα αυτά χρειάζεται να χρησιμοποιήστε κάποια τότε βάλτε κάποιες κοινές ανορθογραφίες των λέξεων-κλειδιών σας.
- Το Meta Description πιθανόν να έχει ελάχιστη ή και καμία επίδραση σχετικά με το πού ταξινομείται η σελίδα σας για τον ίδιο λόγο με τα Meta Keywords. Ωστόσο, μερικές φορές το Meta Description σας θα εμφανιστεί ως απόσπασμα κάτω από το link σας στα αποτελέσματα της αναζήτησης. Γράψτε Meta Description με έναν τρόπο που να προσελκύει κλικ. Χρησιμοποιήστε ένα ισχυρό λεκτικό και ίσως χρησιμοποιηθεί ως μίνι-διαφήμιση προς τους χρήστες που κάνουν αναζήτηση.
- Τα Meta robots χρησιμοποιούνται για να ενημερώσουν τις μηχανές αναζήτησης να μην κάνουν index μια σελίδα ή να ακολουθήσουν τις συνδέσεις της σελίδας σας. Τις περισσότερες φορές δεν χρειάζεται να δηλωθούν αυτά τα meta tags, εκτός και αν έχουμε περιπτώσεις διπλού περιεχομένου, όπως αναφέρεται παραπάνω.
Το ALT και άλλα attributes, καθώς και τα Semantic Tags θεωρούνται επίσης SPAM, παρόλαυτά μπορούν ακόμα να είναι χρήσιμα. Ιδιαίτερα η Ιδιότητα ALT είναι ένα από τα λίγα χαρακτηριστικά που μπορείτε να δώσετε για τις εικόνες. Μην τα γεμίζετε με λέξεις-κλειδιά. Χρησιμοποιήστε τα για να γράψετε μια σύντομη περιγραφή για αυτούς που δεν μπορούν να δουν τις εικόνες. Αν μια εικόνα είναι απλά “κρέμα ματιών”, όπως και η αναφορά στο μενού πλοήγησης, αφήστε κενό το χαρακτηριστικό alt (alt = “”). Το ίδιο ισχύει και για άλλα tags, όπως strong και em. Μην ξεχνάτε ότι η χρήση τους προορίζεται για την καλύτερη ανάγνωση του περιεχομένου σας από πραγματικούς ανθρώπους, έτσι ώστε να δοθεί έμφαση σε μια λέξη-κλειδί ή φράση, αν έχει νόημα. Δεν θέλουμε να πούμε ότι βάζοντας λέξεις-κλειδιά σε tags και attributes δεν βοηθάει καθόλου. Απλώς δεν πρέπει να δίνεται μεγάλη βαρύτητα σε μικρά πράγματα με μικρό όφελος. Σε τελική ανάλυση είναι σημαντικό να λάβετε υπόψιν σας πως καλά εκλαμβάνεται το περιεχόμενο σας σε πραγματικούς ανθρώπους απότι σε κάποια μηχανή αναζήτησης.Γράψτε έναν καλό τίτλο και χρησιμοποιήστε τις επικεφαλίδες <h1> <h6> για να οργανώσετε το περιεχόμενο σας. Γράψτε φυσικά. Μην εξαναγκάζετε τη χρήση λέξεων-κλειδιά. Χρησιμοποιήστε ποικιλία λέξεων. Αυτή η ποικιλία θα σας βοηθήσει στο ranking.
4. Link Building
Τα Link που χρησιμοποιείτε παίζουν καταλυτικό ρόλο για τη θέση που θα λάβει το site σας στις μηχανές αναζήτησης. Το σημαντικό είναι από που λαμβάνεται αυτά τα links και ποιά είναι τα καλύτερα.Τα Link βρίσκονται στην καρδιά του αλγόριθμου της Google για το ranking των site. Ο βασικός λόγος είναι ότι ένα link είναι μία ένδειξη ψήφου ή σύσταση από μία σελίδα για μία άλλη. Σχετικά με το ποιά link πρέπει να χρησιμοποιηθούν αυτό έχει σχέση με σχετικότητα τους με το περιεχόμενο της σελίδας σας και την αυθεντία που έχουν στον σχετικό τομέα. Για παράδειγμα εάν κάποιος θέλει να ενημερωθεί για τον καιρό θα εμπιστευτεί το meteo.gr.
Page Rank
To PageRank (PR) είναι μία εφεύρεση της Google για την μέτρηση της αξιοπιστίας ενός site. To PR ενός site βασίζεται στα αντίστοιχα PR των σελίδων που κάνουν link σε αυτή τη σελίδα. Αποτελεί έναν παράγοντα από τους εκατοντάδες και είναι κάτι που μόνο η Google χρησιμοποιεί, οπότε δεν λαμβάνεται υπόψιν από τις υπόλοιπες μηχανές αναζήτησης.
Όμως ποιά είναι τα κατάλληλα link? Εξαρτάται από τη θεματολογία της σελίδας σας και από τον ανταγωνισμό γύρω από το θέμα αυτό. Link από το Wikipedia είναι καλά, αλλά ένα link από την αυθεντία στον τομέα σας είναι καλύτερο.
Σαν γενικός κανόνας, όσο πιο δύσκολο είναι να αποκτήσεις ένα link, τόσο το καλύτερο καθώς η δυσκολία αυτή μειώνει τις πιθανότητες ο ανταγωνιστής σας να έχει το ίδιο link και ενισχύει ταυτόχρονα την σημαντικότητα αυτού του link για την μηχανή αναζήτησης.
Anchor Text, Nofollow, και Link Diversity
Υπάρχουν άλλα 3 πράγματα που πρέπει να συζητήσουμε μιλώντας για την ποιότητα των link:
- Το anchor text των links
Ίσως γνωρίζετε ότι το Anchor text είναι ένα clickable text που αντιδράει σαν τα link. Αυτό το text, ακόμα και οι λέξεις γύρω από το ίδιο το σύνδεσμο δίνουν μια ένδειξη για το που θα γίνει indexed η σελίδα (βάση του περιεχομένου της). Εάν το Anchor Text λέει “σχεδιασμός ιστοσελίδων” κατά πάσα πιθανότητα θα σας βοηθήσει να πάρετε καλύτερο rank για την φράση “σχεδιασμός ιστοσελίδων” απ’ ότι αν το Anchor text είχε σαν κείμενο “κάντε κλικ εδώ.” Τα Keywords στο anchor text βοηθούν για την καλύτερη κατάταξη στις μηχανές αναζήτησης. - Links με το attribute nofollow
Το nofollow είναι ουσιαστικά ένας τρόπος για να συνδεθείτε μια ιστοσελίδα, ενώ την ίδια στιγμή να αφήσει τις μηχανές αναζήτησης να γνωρίζουν ότι δεν συνιστάτε και δεν υποστηρίζετε αυτή τη σελίδα. Δεν έχουν λοιπόν κανένα όφελος σε σχέση με SEO. Ωστόσο, οποιαδήποτε σύνδεση εξακολουθεί να είναι ένα σημείο πρόσβασης για το site σας. Αν για παράδειγμα σαν έλεγαν ότι στο site του CNN θα μπει ένα link προς την αρχική σας σελίδα, αλλά το link θα είχε το attribute nofollow, θα έπρεπε να σας ικανοποιεί καθώς πολλά μάτια θα το δουν και ελπίζουμε ότι πολλοί από αυτούς θα κάνουν κλικ στον ιστότοπό σας. - Links Diversity – Η ποικιλομορφία των links και από πού προέρχονται
Αναλογιστείτε 2 σενάρια. Έστω ότι λαμβάνετε:- 1,000 link στο site σας από μία μόνο σελίδα
- 100 link, έχοντας 5 από καθένα από 20 διαφορετικά site.
Το όφελος στο δεύτερο είναι πιθανώς μεγαλύτερο. Στην πρώτη περίπτωση δεν υπάρχει ποικιλία στα link. Στη δεύτερη, υπάρχουν περισσότερα site που «ψηφίζουν» για το site σας. Ιδανικά τα link στη σελίδα σας θα πρέπει να έρχονται από μία γκάμα πηγών.
Τα εσωτερικά link (link από μία σελίδα του site σε κάποια άλλη), μετράνε σαν link. Όμως το τι λένε οι άλλοι για εσένα, μετράει περισσότερο από αυτό που λες εσύ για τον εαυτό σου. Τα Εξωτερικά link (link από άλλα domain) είναι καλύτερα από τα εσωτερικά, αλλά μην ξεχνάτε ότι τα εσωτερικά link μετράνε. Σε γενικές γραμμές, όσο πιο εύκολο είναι να λάβετε ένα link, τόσο μικρότερη η αξία του. Ακόμη και εάν έχει μεγάλη αξία, ο ανταγωνιστής σας θα μπορεί εξίσου εύκολα να το βρει, μειώνοντας έτσι την αξία του.
Αυτά συνήθως εντοπίζονται εύκολα. Forum, κατάλογοι, σχόλια σε blog είναι μόνο μερικά παραδείγματα. Όλα τα παραπάνω μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τον οποιοδήποτε και δεν προσδίδουν ιδιαίτερη αξία για τα ταξινόμηση στις μηχανές αναζήτησης, οπότε μην σπαταλάτε πολύ χρόνο και προσπάθεια εκεί.
Είναι δυσεύρετα αλλά θα σας προσδόσουν μεγαλύτερο όφελος και πρέπει να επικεντρώσετε τις ενέργειες σας σε αυτά. Αρχίστε πρώτα με το περιεχόμενο της σελίδας σας, ούτως ώστε να δώσετε σε κάποιον το κίνητρο να συνδεθεί με αυτήν.
Δώστε για να πάρετε. Εάν θέλετε κάποιος να κάνει link στη σελίδα σας θα πρέπει να κάνετε εσείς πρώτα σε αυτόν.Δημιουργήστε σχέσεις. Είναι πιο πιθανό να βοηθήσουμε κάποιον που ξέρουμε παρά έναν άγνωστο. Είναι ακόμη πιο πιθανό να είμαστε εξοικειωμένοι με το περιεχόμενο από ανθρώπους και site που ξέρουμε, κάτι που κάνει ευκολότερη τη σύνδεση με αυτό το περιεχόμενο.
5. Analytics – Στατιστικά
Τα προηγούμενα βήματα μας έδειξαν τι πρέπει να κάνουμε για να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα. Όμως θα πρέπει να ελέγξουμε το κατά πόσο ήταν επιτυχημένα και άξιζε η επένδυση. Το SEO δεν είναι κάτι που πραγματοποιείται μία και έξω, αλλά μία επαναληπτική διαδικασία. Στηρίζεται στη δοκιμή κάποιων πραγμάτων, τη μέτρηση του αποτελέσματος και την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων για την επόμενη φορά. Υπάρχουν πολλές εταιρείες στο χώρο που προσφέρουν λύσεις για την ανάλυση των αποτελεσμάτων σας σε διάφορα κόστη. Η πρόταση της Google, το Google Analytics είναι μία εύκολη στη χρήση και δωρεάν λύση και σας παρέχει χρήσιμα στατιστικά για να καταλάβετε τι γίνεται στη σελίδα σας. Το πιο εύκολο που μπορείτε να κάνετε έιναι να παρατηρήσετε πόση κίνηση λαμβάνετε από τις μηχανές αναζήτησης αλλά και άλλες πηγές. Ιδανικά η κίνηση αυτή θα αυξάνετε, αλλά εάν δε γίνει αυτό ή παρατηρήσετε μία απότομη μείωση κίνησης μπορείτε να ελέγξετε εις βάθος για να καταλάβετε το γιατί. Μερικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε είναι:
- Δείτε τι keywords σας φέρνουν κίνηση στο site σας και επεκτείνετε τη λίστα με παρεμφερείς λέξεις και φράσεις.
- Παρακολουθήστε την ταξινόμηση των λέξεων-κλειδιά ή τουλάχιστον τη θέση της σελίδας σας στα ranking
- Ανακαλύψτε ποιό περιεχόμενο λειτουργεί καλύτερα. Ποιό περιεχόμενο έχει τα περισσότερα views, ποιό προσελκύει τα περισσότερα link; Μόλις απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις δημιουργήστε αντίστοιχο περιεχόμενο.
- Βρείτε τα site που σας στέλνουν την περισσότερη κίνηση.
- Μάθετε ποιός επισκέφτετε ποιό συχνά το site σας. Θα πρέπει να ξέρετε ποιόν browser και λειτουργικό σύστημα χρησιμοποιούν. Ακόμη είναι χρήσιμο να γνωρίζετε την περιοχή που βρίσκονται. Όσο περισσότερο γνωρίζετε τα χαρακτηριστικά των ατόμων που επισκέφτονται τη σελίδα σας, τόσο καλύτερο περιεχόμενο μπορείτε να δημιουργήσετε για να τους κάνετε να επιστρέψουν αλλά και να φέρουν περισσότερους ανθρώπους σαν αυτούς στο site σας.
- Προσδιορίστε τι κάνετε καλά και τι όχι. Υπάρχει πολύ κίνηση στις αναζητήσεις αλλά λίγη κυκλοφορία στις παραπομπές; Σπαταλάνε οι επισκέπτες πολύ χρόνο σε μια σελίδα και δεν κάνουν click στις υπόλοιπες; Επισκέπτονται πολλές σελίδες αλλά δεν κάθονται αρκετή ώρα στην κάθε σελίδα; Πόσο εθιστικό είναι το site σας;